"Wahai Nabi, (Muhammad), katakanlah kepada isteri-isterimu, dan anak-anak perempuan kamu dan kepada seluruh kaum muslimin, supaya mereka melabuhkan tudung mereka hingga menutupi dadanya, demikian itu lebih mudah untuk mereka di kenali, dan tidak akan diganggu (oleh pemuda yang suka menggangu)" Surah AnNur Ayat 31.

Tuan-tuan sekalian, kita sekarang berada di penghujung tahun 2009. Guru Kaunseling dan Ustaz Ustazah sekolah rendah patut teliti tulisan saya ini. Ketika anak-anak kita menginjak ke sekolah menengah, mereka sudah kehilangan orang seperti anda, yang boleh menegur dan memberikan bimbingan. Guru sekolah menengah adalah orang lain. Belum tentu sama dengan kita. Kalau lebih bagus, syukurlah, tetapi kalau sebaliknya?

Ketika mereka sudah pun berada di alam sekolah menengah, waktu pulang dari sekolah, petang-petang kita terlihat dan melihat, ramainya antara mereka yang tidak memahami dan tidak mengerti hukum wajib memakai tudung kepala. Saat itu kita hanya memandang dan berkata di dalam hati, kenapalah budak ini tidak disuruh ibu nya memakai tudung, walhal dia ke pasar malam, ke kedai dan ke mana bersama ibunya, sedang ibunya memakai tudung. Kenapa ini terjadi?

Didikan Dari Orang Tua

Ya, yang pertama didikan dari orang tua sendiri, Syabas yang memakaikan tudung pada anak perempuan seusia 2 tahun. Orang tua seperti ini, adalah orang yang tahu hukum-hakam. Namun bagaimana pula keadaannya jika orang tua mereka jahil?

Peranan guru di sekolah

Nah, sekarang peluang guru-guru yang berada di sekolah memindahkan ilmu hukum ini kepada anak-anak didik mereka. Katakan kepada mereka bahwa melepaskan rambut (tidak bertudung bagi yang dah cukup umur) adalah berdosa. Di akhirat tuhan akan menggantungkan buah dada mereka didalam neraka dengan besi seperti mata kail yang dibuat dari api neraka. Apakah kamu sanggup menghadapi siksaan sebegini dahsyat ? Biarlah mak kamu tidak bertudung, tetapi kamu belajarlah perlahan-lahan untuk mempraktikkan ajaran Islam ini. Ajaran ini menyelamatkan kamu di dunia (gangguan) dan akhirat (siksa).

Ambilah peluang ini semasa perhimpunan pagi dan waktu relief di dalam kelas. Kelak setiap patah ucapan anda, akan menjadi pahala buat anda di dalam kubur. Bukankah tuhan menyatakan melalui lidah NabiNya, 3 perkara yang berguna bagi manusia setelah dia meninggal dunia, "Ilmu yang dimanfaatkan oleh orang lain". Mengajar sepatah ayat tentang kewajipan bertudung adalah salah satu saham abadi buat kita. Takkan dalam ratusan pelajar itu, tidak ada seorang pun yang mahu turut pengajaran kita ini?

www.noorhisham.com

Posted by Noor Hisham Saturday, September 26, 2009 6 comments



Salam pembuka bicara.

Hmm.. ini pertama kali rasasayang79 mencoret sesuatu di dalam blog ini. Bukan tak mahu menyumbang karya tapi agak terkejut dan terharu atas penghormatan yang diberi.

Rasasayang79 bukanlah seorang yang terlalu hebat sehingga diberi penghormatan sedemikian rupa oleh pemilik blog kerana diri ini merupakan seorang guru cacat penglihatan yang tiada apa-apa istimewanya. Rasa malu pulak nak meneruskan bicara.

Tapi demi amanah yang diberi insyaAllah saya akan cuba sesuatu untuk para pembaca di luar sana.

Secara ringkasnya, saya seorang guru cacat penglihatan dan mengajar di salah sebuah sekolah di daerah Bera. Untuk mengenali lebih lanjut diri penulis, bolehlah singgah di blog yang tak seberapa adanya.



Di kesempatan yang terhad ini juga saya ingin mewakili semua penulis blog menyusun sepuluh jari seandainya ada salah dan silap yang sengaja mahupun tidak kepada semua sahabat handai dan para pembaca.

Dengan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin.

Macam mana dengan Hari Raya anda. Mungkin banyak kenangan dan peristiwa yang mengusik jiwa. Bolehlah dikongsikan di sini.

OK. Jumpa lagi di lain coretan.. wassalam.

Posted by Unknown Thursday, September 24, 2009 1 comments

Subscribe here

SELAMAT BERTAMU KE WEB KAMI..... AMANAH GURU.... SEGALA PANDANGAN DAN CADANGAN DEMI MEMANTAPKAN LAGI PROFESION PERGURUAN AMATLAH KAMI HARAPKAN DEMI MENCAPAI KEREDHAAN ILAHI......